Overslaan en naar de inhoud gaan
Jasper Schwartz

Hoe het bedrijf achter Online Soccer Manager in handen kwam van Zwitsers

OSM heeft in Nederland, maar inmiddels ook daarbuiten, een hele loyale userbase. Op de foto Jasper Schwartz, CEO Online Soccer Manager. Foto: Anjali Ram Photography

De makers van het zeer populaire Online Soccer Manager (OSM), Gamebasics, kwam recent in handen van het Zwitserse Miniclip. CEO Jasper Schwartz over de overname en de match: ,,Dit proces leverde ons als management veel waardevolle informatie op over onszelf en teamleden.”

Allereerst even naar het begin: hoe is Gamebasics ontstaan?

,,Gamebasics ontstond in 2004 als resultaat van een samenwerking tussen Jeroen Derwort (bedenker en samen met zijn broer Bowie, maker van OSM) en Frank Tijhuis. Frank was dé man die zorgde dat er leven en liefde in het bedrijf kwam. Zij durfden beiden eigenlijk niet de stap te maken naar een echt bedrijf, maar met de hulp van softwarebedrijf Netbasics, waar Frank contacten had, deden ze dat in 2004 toch. Netbasics zorgde ook voor “de inspiratie” rond de naam van het bedrijf.”

De game OSM is een klassieker en internationaal nog altijd heel populair. Wat is de kracht?

,,Meerdere dingen. In de kern is OSM gemaakt om samen met je vrienden te spelen. Iets wat nu iedereen in zijn spellen stopt, maar in 2001 nog niet zo standaard was. Daarnaast is het voetbal, dus een grote groep mensen vindt het leuk. OSM is een relatief simpel spel, je kan het snel oppakken én je bent de coach van je favoriete club. Niet van ‘FC Zelf Verzonnen Club Naam’. Die authenticiteit helpt. Pak daar vervolgens nog bij dat wij een team met mensen hebben die naast voetbal en games, ook nog gek zijn van hun vak.

Heel belangrijk: OSM heeft in Nederland, maar inmiddels ook daarbuiten, een hele loyale userbase. Je kan OSM jarenlang spelen, even een paar maanden laten liggen en weer oppakken. Die trouwe fan helpt ons enorm om OSM te blijven verbeteren en als we dingen bedenken die ze iets minder waarderen, verkopen ze ons af en toe een goede schop.”

‘’Wij hebben dagelijks tussen de 1,2 miljoen en 1,5 miljoen mensen wereldwijd die OSM spelen. Op maandbasis is dat dik 3 miljoen unieke spelers’’

Hoe onderscheidt Gamebasics zich in die concurrerende markt?

,,Ons onderscheidend vermogen hebben we tot op heden alleen commercieel tot een blijvend succes kunnen maken met OSM. Daarnaast is Gamebasics ruim 13 jaar geleid door Frank en Jeroen. Ik probeer zeer in de geest van Frank Gamebasics te leiden. Dit betekent veel openheid, enthousiasme, optimisme en met een hoop ruimte voor humor en onzin. Zaken die in mijn ogen ook belangrijk zijn, maar misschien niet direct onderscheidend: het is de kunst om goede teamleden te vinden en te behouden. We blijven na de overname in Zoetermeer en hebben daar een hele mooi plek. Zoetermeer is perfect tussen een aantal grote steden, universiteiten en hogescholen in en we werken in het mooiste voetbalstadionkantoor van Nederland.”

Hoe verdient Gamebasics geld?

,,Wij hebben dagelijks tussen de 1,2 miljoen en 1,5 miljoen mensen wereldwijd die OSM spelen. Op maandbasis is dat dik 3 miljoen unieke spelers.

OSM is een gratis spel op mobiel en web. Wij verdienen ons geld met het tonen van advertenties - met mate - aan onze spelers en je kan in-app aankopen doen, zogenaamde Bosscoins (virtual currency) waarmee je je team sneller beter kan maken.”

(Online) games worden nog altijd populairder. Heeft de coronatijd hier ook aan bijgedragen?

,,Ja, ik noem het altijd een beetje een zure winst, omdat deze niet direct het resultaat is van je eigen inspanningen. Het is wel fijn dat we ons op dit moment geen zorgen hoeven te maken over werk en inkomen.” 

Hoe is Gamebasics in het vizier gekomen van Miniclip?

,,Zij keken al enige tijd naar ons vanwege het langdurige succes van OSM en hun eigen achtergrond in de sports(games). Wij passen met OSM gewoon prachtig in hun portfolio, waarin een goede voetbalmanagergame nog ontbrak. We zijn inmiddels als bedrijf zo robuust en stevig, dat we met de beschikbare kennis en kunde binnen Gamebasics voldoende capaciteiten hebben opgebouwd om de komende jaren ons portfolio uit te breiden, samen met Miniclip.”

''De eerste anderhalf jaar hebben we gebruikt om de organisatie zodanig neer te zetten en vorm te geven dat het de kans op een succesvol verkooptraject zou vergroten''

Hoe ging het overnameproces?

,,Heel tof. Je wordt aan alle kanten doorgezaagd en bevraagd. Bij herhaling en met constante check op of je consistent bent. We hadden al eens eerder een rondje langs de velden gemaakt in 2019 en je leert gewoon heel goed je bedrijf kennen en waar de gaten zitten. Een potentiële koper wil waar voor zijn geld en zo veel mogelijk zekerheid voor zijn investering. Dat betekent open zijn, kundigheid tonen en vertrouwen geven. Kloppende financiële cijfers, realistische verwachtingen neerzetten, stevigheid tonen in gesprekken en begrijpen waar en waarom er voor kopers risico's zitten. 

Intern was het voor sommige teamleden na 34 updates over de voortgang logischerwijs wel klaar, maar dit proces leverde ons als management ook heel veel waardevolle informatie op over onszelf en teamleden. Rembrandt Fusies & Overnames in Rotterdam hielp ons in het proces. Het is een aanrader om dit soort trajecten niet zelf te doen als ondernemer. Het kost je geld en een deel van je gezondheid als je dat denkt.”

Waarom was het voor Gamebasics interessant om deze stap te zetten?

,,De oude aandeelhouders wilden na hun jarenlange financiële - en tijdsinvesteringen graag verzilvering van hun inspanningen. Die waren dus wat meer gefocust op de korte termijnresultaten en hadden een sterke verkoopwens. Bij mijn start als directeur in 2017 was dit dan ook één van de belangrijkste gezamenlijke doelen: zorgen voor een nieuw en beter huis voor Gamebasics. 

De eerst anderhalf jaar hebben we gebruikt om de organisatie zodanig neer te zetten en vorm te geven dat het de kans op een succesvol verkooptraject zou vergroten. Als management hebben we vervolgens gestuurd op het zoeken naar een partij die bij ons past en Gamebasics écht verder gaat helpen. Met kennis, bereik en een cultuur die bij ons past. In Miniclip hebben we dat meer dan gevonden. Lijkt het hè, we zijn net begonnen. Als ik over een jaar door onvoldoende resultaten moet opstappen, zal ik vast minder enthousiast zijn.”

Verandert er iets in bedrijfsvoering of personeelsbestand?

,,Nee, we krijgen ondersteuning van Miniclip daar waar het waarde toevoegt.”

Wat zijn de plannen voor 2021?

,,We gaan dit jaar, naast OSM, nog aan de gang met minimaal twee andere gameprojecten. Teamleden hopen dat we dit jaar voor ons jaarlijkse uitstapje naar de Seychellen gaan, maar daar heb ik een hard hoofd in. Ik zou een herhaling van één fantastische stranddag zoals in juli 2020 in Noordwijk, al een mooi resultaat vinden.”