Studenten helpen ondernemers bij digitaliseringsslag in het MKB
Foto: Projectleider Tessa Renkers en student Patrick Ramge. In plaats van een opdracht van een ondernemer, mocht Patrick aan de slag met een stageopdracht voor de MKB Digiwerkplaats. De afgelopen periode werkte hij vanuit het Dutchsoftwarelab in de Dutch Innovation Factory aan een database voor de MKB Digiwerkplaats ((c): www.remcokoersphotography.com).
De MKB Digiwerkplaats, koppelt ondernemers met een digitaliseringsvraag en -behoefte aan studenten uit het mbo en hbo. Het gevolg: frisse ideeën om de mogelijkheden van online sales en marketing, data en automatisering toch te kunnen omarmen. Aan het woord is projectleider Tessa Renkers.
Alles en iedereen wordt digitaler. Toch laten veel ondernemers kansen liggen. Het ontbreekt hen aan kennis, tijd en geld om de digitaliseringsslag te maken. Reden voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat om ondernemers een steun in de rug te geven en samen met regionale overheden, onderwijsinstellingen en het lokale bedrijfsleven overal in het land digitale werkplaatsen op te starten. Een plek waar ondernemers studenten ontmoeten en zo synergie opwekken: praktische oplossingen voor de een, een leerrijke praktijkopdracht voor de ander. Het gros van de werkplaatsen startte in maart 2020. De MKB Digiwerkplaats in de regio Haaglanden kreeg in augustus 2020 subsidie toegekend voor de looptijd van 3 jaar en is dus nog een prille loot aan de stam. “We zijn nog in de opbouwende fase”, vertelt Tessa Renkers. “Maar de resultaten tot nu toe zijn beslist bemoedigend.”
Laagdrempelig
Renkers is blij dat de MKB Digiwerkplaats er is. “We springen in een gat: wat betreft IT is er voor kleine ondernemingen weinig dienstverlening op maat. Het is simpelweg geen interessante doelgroep: te weinig geld”, legt Renkers uit. “Maar de urgentie bij ondernemers om digitaliseringsstappen te maken – online sales, online zichtbaarheid, webshops – is hoger dan ooit. Onze studenten kunnen hen hierbij helpen. Zonder hoge investeringen in tijd en geld.”
Frisse ideeën
Natuurlijk: het zijn studentenprojecten. Leren staat centraal; fouten maken mag. Belangrijk dus voor Renkers en haar projectmedewerkers om de verwachtingen van de ondernemers goed te managen. “Toch worden we vaak positief verrast: de studenten komen echt met frisse ideeën! In oktober hebben we een MKB Business Innovation Challenge gehouden. Een week lang koppelden we ondernemers aan groepjes studenten van de minor ‘Becoming the next succesfull online startup’. De studenten kregen bij een kick-off input van de ondernemers en gingen aan de slag. Met mooie resultaten als gevolg. Een fysiotherapeut vergroot nu de zichtbaarheid van een online rugklachtenprogramma met een gratis e-book (via Amazon en bol.com) en kortingsvouchers; een PR-bureau versterkte haar profiel op online platform Entnest na een analyse naar de succesfactoren van de concurrentie; een producent van vegan chocolade heeft binnenkort een puike webshop.”
Puzzel
Als er eenmaal een match is gemaakt tussen de ondernemer en de studenten, kan de eerstgenoemde echt stappen voorwaarts zetten. Maar het maken van de juiste match is niet gemakkelijk. “Het is puzzelen. Past de vraag van een ondernemer nou beter bij het mbo of het hbo? En hoe krijgen we het passend binnen het curriculum van de deelnemende opleidingen? Het onderwijs zit immers vast in blokken en vakken; schakelen gaat minder snel dan het bedrijfsleven gewend is. Het onderwijs heeft ook andere belangen. Maar doordat steeds meer opleidingen aanhaken – de digitalisering kent nu eenmaal vele aspecten – lukt het steeds beter. We kunnen onze dienstverlening zelfs uitbreiden. Volgend schooljaar gaan we bijvoorbeeld kijken of we een scan kunnen maken om de kennis en innovatievraag van een ondernemer in kaart te brengen. Aan de hand daarvan kan dan een multidisciplinair studententeam de ondernemer verder helpen. Een mooi vooruitzicht! De MKB Digiwerkplaats heeft het in zich om een aanjager van onderwijsvernieuwing te worden.”