Inspirerende expo van innovatieve projecten trekt veel bezoekers
Op de Expo die vrijdag 26 januari jl. werd gehouden in de Dutch Innovation Factory in het Dutch Innovation Park presenteerden studenten van alle leerjaren van de ICT-opleiding van De Haagse Hogeschool vol enthousiasme meer dan 38 innovatieve projecten en games waaraan zij in het afgelopen semester werkten. Veel van deze projecten zijn uitgevoerd in opdracht van het bedrijfsleven en hebben, na doorontwikkeling, potentie om daadwerkelijk toegepast te worden. De Expo bood dus een inspirerend kijkje in de digitale mogelijkheden van de toekomst.
Inspirerend kijkje
De Expo is voor de ICT-studenten een waardige afsluiting van het semester, omdat zij tijdens de Expo hun projecten kunnen presenteren aan publiek van buiten De Haagse Hogeschool, feedback krijgen van ‘buitenstaanders’ en ook zien waaraan andere studenten hebben gewerkt. De projecten zijn de moeite van het bekijken waard voor alle particulieren, bedrijven, organisaties en scholen die de Expo bezoeken. Zij kunnen met eigen ogen zien dat veel resultaten potentie hebben.
Jan Iedema, wethouder van de gemeente Zoetermeer met onder andere Economie en Innovatie in zijn portefeuille, was een van de bezoekers van de Expo. “In het Dutch Innovation Park werken onderwijs en bedrijfsleven iedere dag samen aan innovaties. In de Dutch Innovation Factory volgen 800 ICT-studenten een opleiding en het maakt mij trots om op deze Expo zoveel creativiteit te zien. De studenten kijken op een vernieuwende manier naar problemen en dat stimuleert innovatie. Op deze Expo zie je bevestigd worden dat Zoetermeer een ICT-stad is en dat de slogan ‘Where innovation becomes reality’ niet voor niets gekozen is voor het Dutch Innovation Park.”
Winnende projecten
Tijdens de Expo werden ‘awards’ uitgeloofd voor de beste prestaties in het Basissemester en bij de onderdelen Innovative Development (ID) en Game Development & Simulation (GDS). De winnaar in het Basissemester was ‘Surge’: studenten werkten aan een lantaarnpaal die aan en uit gaat wanneer je er langs loopt of rijdt, waardoor lichtvervuiling beperkt wordt en bezuinigd wordt op energieverbruik. Bij het onderdeel Innovative Development werd de ‘award’ gewonnen door ‘Foodboost’. Foodboost is een challenge die middelbare scholieren aanmoedigt om een gezondere levensstijl aan te leren en vol te houden. Om dit te bereiken, hebben studenten verschillende interactieve spellen bedacht die aansluiten bij de interesses van de doelgroep. Bij de minor Game Development & Simulation ging de ‘award’ naar Gummy Games en hun spel ‘Mallow Mystery’. Mallow Mystery is een op deductie gebaseerd detectivespel dat zich afspeelt in een wereld van snoep.
The next online succesfull startup
De minor ‘Becoming the Next Online Successful Startup’ werd tijdens de Expo afgesloten met een Pitch Contest. De studenten presenteerde hun startup aan de jury bestaande uit ondernemer Bowie Derwort, mede-eigenaar Game Tailors, Daan de Graaf, Innovation Mentor en Startup Coach bij Rabobank, en Irma de Graaff, accountmanager startups & scale-ups en ondernemerscoach van de Gemeente Zoetermeer. De Pitch Contest werd gewonnen door Silver Era Transition (SET), een online platform waar ondernemers die hun bedrijf willen verkopen met behulp van AI gematcht worden met kansrijke overnamekandidaten. Het internationale groepje studenten achter deze startup, bestaande uit Ajin, Conor, Jason en Simone, was zeer vereerd met de prijs. Deze omvatte niet alleen de introductie van SET in het netwerk van de juryleden, maar ook een stand tijdens de beurs ZIE 2024, dé centrale ontmoetingsplek voor technologische industrie in Zuid-Holland, op 4 april a.s. in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. De jonge ondernemers zijn zeer ambitieus en voornemens om van SET een groot succes te maken.
De jury was onder de indruk van het niveau van de startups die zich presenteerden. Bowie Derwort werd met name enthousiast van de passie waarmee de studenten aan hun projecten hadden gewerkt. Irma de Graaff was ervan onder de indruk dat de studenten in staat waren om de vertaalslag naar een kansrijk marktmodel te maken voor een vanuit creativiteit ontstaan project.
GameLab
Bezoekers van de Expo konden ook kennismaken met de projecten van het GameLab. Het GameLab in Dutch Innovation Factory is een plek waar studenten onder de deskundige begeleiding van Jeroen Derwort kunnen werken aan gaming gerelateerde opdrachten. Deze opdrachten zijn afkomstig van De Haagse Hogeschool en andere hogescholen en universiteiten, maar ook van de gemeente Zoetermeer en het bedrijfsleven. Jeroen Derwort, oprichter van Game Basics en Rosterbuster en maker van onder andere de zeer succesvolle Online Soccer Manager-game, begeleidt vanuit De Haagse Hogeschool al enige jaren HBO-ICT stages van verschillende afstudeerrichtingen. Hij is met het GameLab begonnen om studenten intensief te begeleiden bij de ontwikkeling van kansrijke games. “Afgelopen semester heb ik met vier studenten aan drie projecten gewerkt en het komende semester ga ik zelfs acht studenten begeleiden. Ik vind het superleuk om studenten een boost te geven en ik merk dat het voor studenten heel leuk is om een bijdrage te leveren aan een game die marktpotentie heeft.”
Scale Booster
Omdat startups en nieuwe initiatieven op het gebied van ICT van belang zijn voor innovatie, groei en een toekomstbestendig MKB, wil de gemeente Zoetermeer kansrijke startups graag de helpende hand bieden. De gemeente Zoetermeer werkt om deze reden samen met De Haagse Hogeschool en Dutch Innovation Factory en biedt de startups ondersteuning met een accountmanager en deelt nuttige informatie voor startups op de website www.scalebooster.nl.
Voor meer informatie over de Expo van De Haagse Hogeschool in Dutch Innovation Factory kunt u contact opnemen met info@dutchinnovationpark.nl.