Overslaan en naar de inhoud gaan
digitalisering

4 grootste struikelblokken bij IT-projecten

Expert Marloes de Ruiter over digitalisering: “Te veel ict-consultants komen met Rolls-Royce-verhalen.”

Bij digitalisering komt veel kijken: een programma van eisen, strategische keuzes, consultants, softwaregiganten, het komt allemaal langs. Het is dus geen wonder dat veel projecten mislukken. Marloes de Ruiter van het IT-bedrijf Weprocess vertelt in een kennissessie op de beurs ICT & Logistiek over mislukkingen en successen van IT-projecten.

De Ruiter weet inmiddels wat de grootste struikelblokken zijn voor IT-projecten:

  • Op de eerste plaats: het kennisniveau binnen bedrijven. "Mensen werken al veertig jaar met een papieren administratie. Als zij een nieuw systeem niet snappen, gaan zij ondanks de computersystemen toch weer over op het voor hen zo vertrouwde systeem van gele plakbriefjes en Excelsheets."
     
  • Het tweede struikelblok is volgens De Ruiter verwachtingsmanagement. Een bedrijf moet heel duidelijk voor ogen hebben wat het wil. "Een programma van eisen opstellen, precies formuleren wat je wilt." 
     
  • Het derde struikelblok is communicatie tussen softwareleverancier en het bedrijf. "Het pakket kan prachtig zijn, maar past het ook bij het bedrijf? Doet het wat het moet doen? De communicatie tussen bedrijf en leverancier, maar ook binnen het bedrijf zelf, moet goed zijn."
     
  • Het vierde struikelblok is volgens De Ruiter het ‘Rolls-Roys-verhaal’. “Een consultant of het ingeschakelde softwarebedrijf heeft een prachtig verhaal over wat er allemaal kan. Het softwarebedrijf zegt het allemaal te kunnen maken. Zij kunnen maatwerk leveren. Maar is dat allemaal eigenlijk wel nodig voor het bedrijf in kwestie? Het zijn mooie verhalen, maar die kosten wel veel geld. De consultant werkt het uit. Dat kost geld. De softwareproducent werkt het uit. Dat kost geld. En dan volgt de implementatie en kan het bedrijf wéér de portemonnee trekken. Terwijl het maar de vraag is of het bedrijf dat allemaal wel nodig heeft. Dat is het Rolls-Roys-verhaal." 

Dit artikel verschijnt 20 oktober in evofenedex magazine 8/2022, een special dat gewijd is aan de beurzen ICT & Logistiek en Logistica.

Marloes de Ruiter: “Een directeur hoort alles over robotisering. Dat wil ik ook, denkt hij. Maar heeft de directeur wel de juiste kennis en data? Zonder die data doet een robot niets.”

Marloes de Ruiter, Weprocess
 

Musthave en shouldhave

“Het bedrijf moet zelf een programma van eisen opstellen. Je moet weten wat je zoekt. Dan kan het bedrijf beslissen of het al die mooie applicaties wel nodig heeft. Kan het niet met wat minder? Je moet als bedrijf kijken naar de musthave, de dingen die het systeem echt moet kunnen. Daarnaast heb je de should have, de dingen die je er later misschien aan zou kunnen toevoegen,” besluit De Ruiter. 

Over Weprocess

“Wij leveren niet de software, maar helpen de bedrijven met het zoeken naar de juiste leveranciers en met het opstellen van de eisen die aan het nieuwe programma moeten worden gesteld. Ook zijn wij de sparringpartner voor de softwareleverancier”. Weprocess heeft kennis over de te implementeren software en bewaakt de werkprocessen van de klant. De diensten worden in abonnementsvorm aangeboden en kunnen worden opgeschaald als het om implementatie gaat.