Nieuwe samenwerkingen voor ItemLost en PersonLost
ItemLost brengt zoekgeraakte spullen middels passieve tracking en tracing de vinder en de rechtmatige eigenaar direct en anoniem met elkaar in contact. PersonLost brengt vinder en ouder of voogd met elkaar in contact. Gino de Vin (founder) en Marco Gons (partner) vertellen in dit artikel over de producten, ontwikkelingen en samenwerkingen.
"Er liggen ongeveer 700.000 gevonden voorwerpen bij de gemeentes, 1.3 miljoen bij de Nederlandse Spoorwegen en op Schiphol liggen ook duizenden achtergebleven koffers. Het is een groot probleem in Nederland." Wie een verloren voorwerp wil teruggeven aan de rechtmatige eigenaar moet hiervoor veel moeite doen. ItemLost vereenvoudigt het proces met behulp van een QR-code, waardoor de eerlijke vinder en de rechtmatige eigenaar met elkaar in contact worden gebracht.
Ontstaan ItemLost
Gino de Vin is in 2016 begonnen met ItemLost op zijn zolderkamer. “Ik raakte mijn hockeystick kwijt. Daar waren mijn ouders absoluut niet blij mee. Toen ik terug ging naar de hockeyclub bleek die echt weg te zijn, maar gelukkig meldde iemand zich drie dagen later met mijn hockeystick. Dit wilde ik in de toekomst voorkomen. Ik wilde mijn telefoonnummer erop schrijven, maar dat vond ik toch te persoonlijk. Ik zocht op internet naar een code die ik op mijn hockeystick kon plakken, waardoor anderen met mij in contact zouden kunnen komen. Dat bleek dus nog niet te bestaan. Toen gingen er bij mij allemaal alarmbellen af, hier moet ik iets mee doen.” In de jaren erna zijn er meerdere aandeelhouders bijgekomen en nu zitten Gino en Marco hier in de Dutch Innovation Factory met meerdere producten in meerdere branches.
PersonLost
PersonLost is opgezet in coronatijd. In eerste instantie volgens hetzelfde passieve tracking en tracing principe als ItemLost. “Ouders of voogd koppelen de kinderen met een PersonLost-polsband. Op het moment dat iemand jouw kindje vindt, scant die persoon de polsband en komt hierdoor direct in contact met ouders of voogd door middel van locatie en telefoonnummer.” PersonLost is begonnen met passieve tracking, maar nu kan het digitale polsbandje van PersonLost zoekgeraakte kinderen snel lokaliseren met hulp van de actieve QR/NCF-code.
Drie USP’s
“Wij richten ons voornamelijk op business to business. Onze producten worden verkocht op basis van drie USP’s: marketing, customer satisfaction en data.” Iedere klant krijgt een eigen branding, bijvoorbeeld het logo van Gazelle op een zelf ontworpen sleutelhanger. “De service ItemLost en PersonLost wordt gedragen door een stukje hardware. Daarnaast geef je de klanten daadwerkelijk iets waar zij wat aan hebben en nog niet kenden. “Wij hebben een product dat waarde heeft voor de afnemers (naamsbekendheid) en het geeft iets extra’s aan de klant. Tot slot heeft de afnemer ook de mogelijkheid om data – bijvoorbeeld e-mailadressen – te verzamelen van de klant. De klant geeft hiervoor goedkeuring tijdens het koppelen van de QR-code.”
Nieuwe samenwerkingen
PersonLost heeft een nieuwe samenwerking met Droomparken/ Europarcs. “Het doel is meer dan alleen het vermiste kind terugvinden. Wij richten ons op het stapelen van zo veel mogelijk services en functionaliteiten door middel van de PersonLost-polsband.” De polsbandjes hebben de basis functionaliteiten, maar de vakantiegangers kunnen ook betalen met de polsband en elektronische deuren van hun verblijf openen. “Wij zijn samen met onze IT-afdeling verantwoordelijk voor het hele proces en alle functionaliteiten.”
“Daarnaast waren we in gesprek met de auto-industrie en kwamen we achter een verborgen behoefte: het tracken en tracen van alle auto’s die op een vestiging in en uit rijden. Hiervoor hebben we een bluetooth location tracking oplossing ontwikkeld. Hiervoor hebben wij onze eerste grote meerdere jaren deal getekend.” Deze ontwikkeling helpt tijd besparen, omdat de auto gemakkelijk getraceerd kan worden op eigen terrein, bijvoorbeeld een elektrische auto die opgeladen of een auto die snel gevonden moet worden. “Het leuke van deze ontwikkeling op basis van bluetooth is: je verliest het contact wanneer de auto de vestiging af rijdt, maar bij een andere vestiging pakt de bluetooth het signaal weer op.”
Dutch Innovation Factory
ItemLost en PersonLost zijn gevestigd in de Dutch Innovation Factory in het Dutch Innovation Park. “Deze plek in Zoetermeer is heel centraal gelegen. Het is eigenlijk de perfecte plek voor samenwerking. Er is alleen al kruisbestuiving door hier met zijn allen te zitten.”