Met torenhoge ambitie kiest gen Z massaal voor ondernemerschap: ‘De gunfactor is enorm’
Geschreven door: Carmen Esselink | De Ondernemer, december 2025.
Jonge ondernemers rukken op - van TikTok-marketeers tot appbouwers -, maar lopen daarbij tegen obstakels aan. Hoe navigeren Sjors (20), Cecile en Merel (28) en Khisraw (21) door het ondernemerslandschap? En waar lopen ze tegen aan? „Het blijft zoeken: hoe regel ik mijn administratie, wat doe ik met de btw? De informatie is er, maar niet altijd in hun taal.”
Tussen 2017 en 2022 verdrievoudigde het aantal ondernemers onder de 22 jaar en twee jaar geleden overwoog zelfs 57 procent van de jongeren weleens om voor zichzelf te beginnen. Kortom: ondernemen is ‘hot’ onder jongeren. Daarom telde Nederland in 2025 ruim 329.000 ondernemers tussen de 18 en 28 jaar, vooral in detailhandel, ict, media en dienstverlening. Hun manier van ondernemen is digitaal, snel en flexibel. Dat blijkt ook uit de verhalen van de gesproken ondernemers: ze richten hun uren flexibel in en proberen hun bedrijf naast een bijbaan of studie op te starten.
...
Gebrek aan informatie in hun taal
Wat Cecile en Merel ervaren, sluit nauw aan bij wat Gerdine Annaars dagelijks ziet bij jonge ondernemers. „Het blijft zoeken: hoe regel ik mijn administratie, wat doe ik met de btw? De informatie is er, maar niet altijd in hun taal. Daar komt bij dat jongeren informatie vaak pas zoeken wanneer ze het nodig hebben, zoals bij de btw-aangifte. Daardoor worden btw-deadlines gemist of worden er fouten gemaakt.’’ Ook de cijfers laten dit zien. Eén op de tien jonge ondernemers maakte in 2023 fouten bij de btw-aangifte, bijvoorbeeld doordat deadlines werden gemist.
Punten waarop jonge ondernemers vastlopen
De ervaringen van de jonge ondernemers passen precies bij het grotere beeld dat Gerdine schetst: jongeren hebben de ambitie, maar vinden de weg niet altijd even makkelijk. Startkapitaal regelen, btw- processen begrijpen, investeerders inschatten of een goede bedrijfsstructuur opzetten. Het zijn precies de punten waarop zij vastlopen. Niet omdat de regelingen ontbreken, maar omdat ze voor jonge ondernemers moeilijk te vinden of te doorgronden zijn. Kortom: de ambitie is er, de energie ook, maar het ondernemerschaplandschap moet nog leren meebewegen met een generatie die ondernemen ziet als vrijheid, snelheid, leren en experimenteren.