Handelsmissies helpen mkb'ers met hun internationale kansen
Handelsmissies vergroten de kans van deelnemende bedrijven om te gaan handelen met of investeren in het land dat wordt bezocht. Dat blijkt uit onderzoek dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft gedaan in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseert ieder jaar diverse handelsmissies voor ondernemers naar vele landen en regio's in de wereld. Ze staan vaak onder leiding van een bewindspersoon. RVO voert deze opdracht uit namens het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Zakenpartners ontmoeten en het netwerk laten groeien
Handelsmissies zijn er voor zowel grote als kleine bedrijven. Via handelsmissies kunnen ondernemers in korte tijd onder andere:
- potentiële zakenpartners ontmoeten;
- het internationale netwerk laten groeien;
- beter zicht krijgen op marktkansen in een land;
- kennis uitwisselen;
- de naamsbekendheid van het bedrijf vergroten.
4.000 verschillende bedrijven
Het onderzoek van CBS gaat over de periode 2008-2022. In die periode hebben ruim 4.000 verschillende Nederlandse bedrijven minimaal 1 keer deelgenomen aan een van de 192 verschillende handelsmissies onder leiding van een minister of staatssecretaris.
Volgens het CBS hebben zelfstandige mkb'ers het meeste te winnen bij deelname aan een dergelijke handelsmissie.
Enkele resultaten uit het onderzoek:
- Missiedeelname verhoogt de kans dat bedrijven gaan handelen met het bestemmingsland met ruim 7%.
- Binnen 2 jaar begint bijna 9% van de zelfstandige mkb'ers met handelen met het bestemmingsland.
- Het aandeel zelfstandige mkb'ers dat meedeed aan een handelsmissie groeide van 63% in 2010 naar 75% in 2022.