Overslaan en naar de inhoud gaan
liquiditeitsproblemen

Corona-crisis, voorkom liquiditeitsproblemen met deze 12 tips

De Corona-crisis begint de economie nu hard te raken. Ondernemers in veel sectoren komen in acute liquiditeitsproblemen. Stichting MKB Financiering en ONL voor Ondernemers hebben samen een checklist voor zzp’er en mkb ondernemers gemaakt met 12 tips om liquiditeitsproblemen te beperken en enkele concrete tips om op korte termijn aan extra financiering en liquiditeit te komen.

Checklist Corona-liquiditeit

  1. Aangepaste cashflowIn Nederlands: kasstroom, ofwel de in- en uitstroom van geld binnen een onderneming. De netto kasstroom is het verschil tussen de ontvangsten en uitgaven gedurende een bepaalde periode. Bij een positieve kasstroom overtreffen de ontvangsten de uitgaven. Uit dit overschot kan men leningen aflossen, nieuwe investeringen verrichten en dividend aan de aandeelhouders uitkeren. Meer forecasting – Hoewel de impact nog steeds moeilijk is in te schatten is het belangrijk om een realistische inschatting te maken. Zet voor de komende twaalf maanden de verwachte inkomsten en uitgaven op een rij. Een degelijke blik in de toekomst maakt eventuele knelpunten snel inzichtelijk en stelt u in staat daarop te anticiperen.
     
  2. Korting voor vroeg betalen – Bent u afhankelijk van enkele grote, vaste klanten, dan kan het lonen ze een korting te geven bij snelle betaling. Spreek met uw klanten af dat zij een korting krijgen op facturen die binnen een voor u gunstige termijn worden betaald. Dit is een dure oplossing, maar kan zorgen voor meer voorspelbaarheid en eerdere betaling.
     
  3. Periodieke facturering – Bij langlopende projecten kunt u wellicht afspraken maken over een maandelijkse of periodieke factuur. Zelfs als het bedrijf in kwestie een lange betaaltermijn hanteert, krijgt u na de eerste twee maanden toch maandelijks een geldbedrag binnen. Dit kan bij langlopende projecten gunstiger zijn dan een deel vooraf en een deel bij afronding.
     
  4. Aanbetalingen – Opdrachtgevers die liever niet maandelijks betalen voor langlopende projecten – omdat dit administratief meer werk is – zijn wellicht wel bereid te werken met een aanbetaling. Voorafgaand aan de werkzaamheden stuurt u een factuur voor, bijvoorbeeld, 30 procent van het totaalbedrag. Dit geeft u direct meer financiële ruimte. Het resterende bedrag wordt na oplevering gefactureerd.
     
  5. Debiteurenbeheer – Wacht niet met het nabellen van uw facturen totdat zij vervallen zijn. Als er een probleem is met een factuur dan wilt u daar niet pas achter komen als de betaling al verlaat is. Bel vóór vervaldatum om te controleren of de factuur is aangekomen en of deze correct is volgens de klant. Eventuele problemen kunt u dan nog voordat de factuur vervalt oplossen en zo alle bezwaren die tijdige betaling in de weg staan wegnemen.
     
  6. Voorraadbeheer – Voorraadhoudende ondernemingen kunnen hier hun grootste voordeel behalen. Houdt minder voorraad aan. Maak afspraken met leveranciers voor snelle levering. Ondernemers houden niet van “Neen-verkopen”. Maar wees realistisch: is het écht zó erg als je ooit eens niet direct kan leveren?
     
  7. PO-nummers – Veel grote bedrijven werken met PO-nummers (inkoopnummers). Heeft u net een project afgerond, dan is het niet prettig om nog twee weken te moeten wachten op een PO-nummer, en vervolgens nog zestig of negentig dagen te moeten wachten op de betaling. Vraag een PO-nummer dan ook ruim voor afronding van de opdracht aan. Of nog beter: voorafgaand aan de opdracht. Het maakt daarbij niet uit of er wordt gewerkt met een betaling in één keer, aanbetalingen of periodieke facturen. Soms is het mogelijk om één PO-nummer te krijgen voor elke factuur.
     
  8. Maak gebruik van de Bijstand voor zelfstandigen (BBZ) regeling – Zzp’ers kunnen geen beroep doen op de regeling voor werktijdverkorting. De BBZ-regeling biedt een uitkomst voor de verloren inkomsten van zzp’ers. Deze is aan te vragen bij de gemeente waar een zzp’ers is ingeschreven. Ondersteuning hiervoor wordt geleverd door Stichting 155 Help een bedrijf.
     
  9. Bel met het opgerichte adviesteam van de KvK – De overheid heeft een speciaal adviesteam opgericht bij de KvK om alle vragen van ondernemers omtrent het coronavirus te beantwoorden. Hier kun je als ondernemer worden doorverwezen naar andere organisaties om geholpen te worden bij de economische gevolgen van het coronavirus. Zij zijn bereikbaar via 0800-2117.
     
  10. Werk met voorwaartse financiering (factoringFactoring is debiteurenfinanciering: de onderneming verkoopt of draagt zijn debiteuren over aan een factormaatschappij. De factormaatschappij betaalt goedgekeurde vorderingen onmiddellijk uit. De onderneming beschikt hierdoor direct over het geld en hoeft niet te wachten totdat de klanten de facturen hebben betaald. Meer– Kan uw bedrijf het zich niet veroorloven om lang te wachten op geld, bijvoorbeeld omdat u vanwege de corona-crisis acuut minder inkomsten heeft en wel personeelslasten heeft die elke maand moeten worden betaald? Dan is voorfinancieringVergelijkbaar met overbruggingsfinanciering. Met voorfinancieren wordt bedoeld het ter beschikking stellen van gelden (in de vorm van een lening of kredietfaciliteit) op basis van een (vrijwel) zekere transactie in de toekomst. Naast de overbruggingsfinanciering kun je ook denken aan bijvoorbeeld de voorfinanciering van debiteurenbetalingen (factoring). Meer ofwel factoring een verstandige keuze. Bij voorfinanciering worden al uw facturen binnen 24 uur na te zijn verstuurd, voor een deel of geheel voorgeschoten. Is de factuur uiteindelijk door uw klant voldaan, dan volgt het resterende deel. Zo heeft u te allen tijde beschikking over cash.
     
  11. Maak gebruik van overbruggingsfinanciering (korte termijn krediet) – Er zijn nieuwe mkb financiers die op basis van omzet over de rekening, pin transacties of inlezen van de administratie zeer snel kredieten kunnen verstrekken met beperkte looptijd (6-24 maanden). Dit kan een ideale manier zijn om snel liquiditeit te creëren.
     
  12. Structurele werkkapitaalfinanciering – Een werkkapitaalfinanciering is voor veel bedrijven een logische bron van financiering. Niet alleen banken, maar ook de nieuwe financiers (waaronder ook crowdfundingCrowdfunding is een financieringswijze waarbij gebruik wordt gemaakt van publieke financiering van een project of onderneming. Investeerders/beleggers kunnen inschrijven op financieringsverzoeken die op het internet via een crowdfundingplatform worden gepubliceerd. De inleg per persoon kan vanaf relatief kleine bedragen, waardoor de groep van investeerders/beleggers die de vereiste financiering bijeenbrengt groot kan zijn. Meer platforms) bieden gerichte mogelijkheden om het werkkapitaalFinanciers bedoelen met de term werkkapitaal: het verschil tussen de vlottende activa (voorraden, vorderingen en liquide middelen) op de balans van een onderneming en de vlottende passiva (crediteuren en andere korte termijn schulden). Het werkkapitaal is positief als de berekening (vlottende activa -/- korte passiva) positief is. Meer te financieren. 

De laatste tips richten zich op nieuwe aanbieders van financiering. Deze partijen hebben de afgelopen 5 jaar bewezen dat vooral voor zzp-ers en mkb bedrijven dit een goede manier is om passende financiering aan te trekken.

Keurmerk Erkend MKB Financier

Let er wel goed op dat deze mkb financiers het Keurmerk Erkend MKB Financier hebben. Zij voldoen aan de Gedragscode MKB Financiering en zijn door een onafhankelijke organisatie geaudit. Eventuele klachten worden in behandeling genomen door het klachtenloket van Kifid. De erkende financiers voldoen aan de hoogste eisen als het gaat om verantwoord en passend financieren voor het mkb.

Verwijstool Erkend MKB Financier

Om het ondernemers en adviseurs makkelijker te maken hebben we een verwijstool online staan met de financiers die voldoen aan de gedragscode en het Keurmerk Erkend MKB Financier mogen voeren.

Links