Overslaan en naar de inhoud gaan
levensvatbaarheid

Bepaal de levensvatbaarheid van je bedrijf

In de coronacrisistijd hoor je het begrip ‘levensvatbaar bedrijf’ steeds vaker. Maar wat betekent dat en hoe kom je erachter of jouw bedrijf kan overleven?

Als de coronacrisis je direct treft, beleef je zware tijden. Een tweede lockdown kan de genadeklap zijn voor je bedrijf. Je wilt weten wat je kunt doen om je bedrijf door de crisis te trekken. Bepaal eerst of je bedrijf gezond is. Hieronder lees je welke factoren de levensvatbaarheid van je bedrijf bepalen.

Wat is een levensvatbaar bedrijf?

Een levensvatbaar bedrijf is een bedrijf dat met zijn bedrijfsvoering voor langere tijd winstgevend (rendabel) is en aan zijn financiële en organisatorische verplichtingen kan voldoen.

Inzicht krijgen

Inzicht in de levensvatbaarheid geeft jezelf, leveranciers en financiers een indicatie over de  gezondheid van je bedrijf. Als je meer weet over factoren die de gezondheid bepalen, kun je beter beslissingen nemen over vervolgstappen. Denk bijvoorbeeld aan je kosten verlagen, je verdienmodel aanpassen, financiering zoeken of in het uiterste geval stoppen. Een financier laat zijn oordeel over het verstrekken van financiering afhangen van de factoren die levensvatbaarheid bepalen. Als je zelf inzicht hebt en rekening houdt met het oordeel van een financier, ben je een betere gesprekspartner voor die financier en voor een financieel adviseur zoals een boekhouder of accountant.

Factoren in kaart brengen

De levensvatbaarheid bepaal je aan de hand van financiële en niet-financiële factoren. Je kijkt naar cijfers over rentabiliteit, vermogen, liquiditeit, cashflow en privé-inkomen. Met cijfers kun je ratio’s of rekenmodules maken. Deze cijfers haal je uit je winst- en verliesrekening en balans, die samen de jaarrekening vormen. Bij niet-financiële factoren gaat het over de ondernemer(s), de onderneming en omgevingsfactoren.