Vier voortekenen dat jouw startup-idee zal falen
Niet alle businessplannen groeien uit tot succesvolle concepten. Sterker nog: het gros van alle startups faalt. Hoe kun je er van tevoren achterkomen dat je businessplan slecht is?
Het is de vraag der vragen voor startup-ondernemers: is je idee goed genoeg, of ben je gedoemd te falen? Het is gigantisch moeilijk in te schatten van te voren. Zo kan het zijn dat je een product op de markt brengt waarbij je de vraag ernaar zelf nog moet creëren. Denk hierbij aan bedrijven als Uber en Airbnb, die succesvol hun eigen markt uit de grond stampten. Het kan echter ook de verkeerde kant opgaan. Innovatieve bedrijven als Minibrew en Plugify gingen afgelopen jaar failliet. Blijkbaar was er voor hun service toch niet genoeg markt.
Hoe kun je er als beginnende founder het beste achterkomen of jouw idee kans heeft, of is gedoemd te mislukken? De Britse serie-ondernemer Shoaib Aslam schreef er onlangs een goed stuk over op de site van zakenblad Entrepreneur. Volgens hem zijn er vier punten waarbij alle seinen op rood zouden moeten gaan. We delen ze hieronder met je.
1. Je opereert in een sterk competitieve markt
Wil je kans van slagen hebben met je bedrijf, voorkom dan dat je in een te drukke markt opereert. Aslam zelf leidt een succesvol Londens accountancybedrijf, met meer dan vijftig werknemers. Het ziet het vaak: beginnende concurrenten in zijn branche, die hun bedrijf amper van de grond krijgen.
Lees ook: Dit is waarom sommige startups falen
Gek vindt hij dit niet, want er zijn liefst 43.000 accountancy-gerelateerde bedrijven actief in het Verenigd Koninkrijk. Waarom zou je de moeite nemen om die markt te betreden, tenzij je het compleet anders aanpakt dan de overige 43.000 actieve bedrijven?
2. Het kost je te veel tijd om je product te lanceren
Dit punt is vooral relevant voor tech-startups, want in de wereld van de tech zijn enkele gigantische spelers op de markt, die je idee – indien succesvol – snel zullen kopiëren. Clubhouse was vorig jaar ontzettend succesvol met zijn op spraak gebaseerde sociale netwerk, maar in no-time hadden bedrijven als Facebook en LinkedIn hun eigen kopie in de steigers staan.
Gelukkig had Clubhouse zijn minimum viable product (mvp) al zo snel op orde, dat de app in de tussentijd toch maar mooi 10 miljoen gebruikers wist aan te trekken. Met zijn gebruikersgroep kun je verder bouwen, al hangt alles ervan af hoe snel het bedrijf innovaties zal kunnen doorvoeren. Weet je echter nu al dat het je gigantisch veel tijd zal kosten om je mvp of vervolginnovaties op orde te krijgen, dan weet je volgens Aslam dat je te maken hebt met een slecht businessplan.
3. Het idee verveelt je
Volgens Aslam is dit de ultieme rode vlag: ook al is het businessplan goed, jou persoonlijk verveelt het. Dit betekent dat je het niet zozeer voor je eigen plezier doet, maar vooral voor het zakelijke succes. Aslam citeert Steve Jobs, die ons ooit leerde dat het succes van een bedrijf in belangrijke mate afhangt van de persoon erachter. Is die niet enthousiast genoeg om iedere dag een team aan te sturen, dan kan het nooit veel worden met een startup.
Lees ook: ‘Succesvolle startup-ondernemers accepteren geen afleiding’
4. Je hebt een bandwagon-idee
Voorkom dat je in een bandwagon-branche terechtkomt. Hiermee doelt Aslam op hyperpopulaire branches, die enigszins hyperig zijn. Denk hierbij aan die van hoverboards, mondkapjes of e-steps. wil je nu nog het verschil maken in die branches, dan ben je te laat. Spring dus niet op die bandwagon, want investeerders zullen weinig fiducie hebben in het spekken van de zoveelste Dott- of Lime-kloon.
Dit artikel is geschreven door: