Taal is geld: het effect van woorden op je crowdfund-succes
Bron: MT/Sprout, 15 augustus 2022.
De woorden die je kiest om jouw crowdfundingproject aan te prijzen, zijn van invloed op het succes van de campagne. Gebruik voor je pitch vooral veel woorden die appelleren aan emotie.
Je wil geld ophalen en crowdfunding blijkt dé manier om aan financiering te komen. Maar een succesvolle pitch, die daadwerkelijk financiers over de streep trekt, blijkt nog aardig wat voeten in de aarde te hebben. Vooral de woordkeuze luistert nauw, ontdekten onderzoekers Ling Peng, Geng Cui, Ziru Bao en Shuman Liu van Lingnan University in Hongkong.
Voor startende ondernemingen is crowdfunding inmiddels een niet meer weg te denken financieringsbron. Het gaat allang niet meer om kruimels: de wereldwijde markt voor crowdfunding was in 2021 goed voor zo’n 10 miljard dollar. In Nederland werd er 730 miljoen euro opgehaald via crowdfunding.
En de rek is er nog niet uit, zou je kunnen opmaken uit het slagingspercentage van ‘slechts’ 38,2 procent bij crowdfundplatform Kickstarter. Daar ligt ruimte voor verbetering.
Dat is ook het signaal dat de Hongkongse onderzoekers geven. Alleen al een positieve toon kan helpen potentiële geldschieters over de streep te trekken.