Hoe maak je de beste pitch voor je start-up?
[door Jeroen Derwort, ondernemer, investeerder, IT-startup coach]
Veel mensen worstelen met het maken van een pitch voor hun start-up. Hoe maak je kort en bondig duidelijk wat je bedrijf doet, maar vooral hoe je van waarde kan zijn voor klanten en investeerders? Gebruik de methode PSI. Problem, Solution, Impact. Als je deze volgorde toepast, wordt je pitch plotseling een stuk beter en ga je er meer mee bereiken.
Ik heb in mijn carrière als ondernemer en investeerder heel wat pitches voorbij zien komen. Het droevige is: het komt zelden voor dat ze goed zijn. De meeste pitches bevatten ontzettend lange verhalen over de oplossing. Soms ook nog wel over het team. Maar meestal vergeten ze het probleem goed te schetsen en vrijwel altijd wordt nagelaten de impact te benoemen, terwijl juist die aspecten zo belangrijk zijn.
En dat is jammer. Want een goede pitch is een essentieel onderdeel van het zakendoen, of je nu een start-up opricht met co-founders of een idee presenteert aan een investeerder. Het is een korte, krachtige presentatie die je helpt om je doelstellingen en plannen op een duidelijke en overtuigende manier te communiceren.
Ik heb er ervaring mee. Bij zowel Gamebasics als RB Group pitches gemaakt die effect hebben gesorteerd. Beide bedrijven zijn verkocht. Tevens heb ik met RB Group geld opgehaald bij investeerders. Het feit dat mijn pitches op de juiste manier waren opgebouwd, heeft daar zeker bij geholpen.