Een eigen franchiseformule beginnen? Dit moet je weten
Je hebt een succesvol concept en je wilt groeien met je bedrijf. Je kunt een nevenvestiging openen, maar een franchiseformule starten is ook een optie. Kom erachter of franchisegever worden bij jou en je bedrijf past en lees de stappen die je moet nemen om je eigen formule op te zetten
Cathy Kroone van Bagels & Beans helpt je in dit artikel bij het bepalen of franchisegever worden iets voor jou is. Ze bespreekt bovendien of deze manier van opschalen je helpt met het bereiken van je groeiambities.
1. Is franchise voor het mij het juiste groeimodel?
Je denkt bij franchise vast als eerste aan winkels en horeca. Maar franchiseformules beperken zich allang niet meer tot die sectoren. Uitvaartondernemers, kinderdagverblijven, financieel adviseurs, sportscholen en zorgverleners. Noem een branche en er is wel een formule. Franchiseformules heb je overigens niet alleen in allerlei soorten, maar ook in allerlei maten. Iedereen kent wel de grote landelijke franchiseformules. Maar je hoeft niet altijd direct zo groot te denken.
Uit onderzoek van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) blijkt dat er in 2020 903 franchiseformules in Nederland waren, met 33.566 vestigen en een totale omzet van 37,8 miljard euro. Klinkende cijfers, maar hoe weet je of franchise ook voor jou werkt?
Cathy Kroone is verantwoordelijk voor de werving en selectie van franchisenemers bij Bagels & Beans. Een franchiseformule die in 25 jaar naar 79 vestigingen is gegroeid. Zij ziet franchise als een strategische keuze. “Je kunt ook groeien door eigen vestigingen te openen en daar personeel in te zetten. Maar daarvoor moet je behoorlijk kapitaalkrachtig zijn. Bij franchise ligt de investering bij de franchisenemer. De franchisenemers ondernemen voor eigen rekening en risico. Daardoor is de samenwerking minder vluchtig en staat iemand heel gedreven in zijn vestiging.”
Een gast die een slechte ervaring heeft in een zaak, loopt niet snel bij een andere vestiging binnen
Kroone raadt ondernemers die een franchiseformule willen starten aan de volgende vragen voor zichzelf te beantwoorden:
- Is mijn concept verplaatsbaar: kan ik het kopiëren en werkt het op een andere plek ook?
- Welke meerwaarde kan ik als formulehouder bieden aan franchisenemers: waarom zou iemand voor mijn formule kiezen?
Met het antwoord op deze vragen in je achterhoofd, kun je je verdiepen in het realiseren van een franchiseformule.