Met deze 11 lessen van country managers haal je als startup meer uit de Duitse markt
Bron: MT/Sprout, augustus 2022
Om succes te hebben in Duitsland doen Nederlandse startups er verstandig aan om een ‘native’ country manager in dienst te nemen. Toch ben je er dan nog niet. Deze drie Duitse country managers vertellen hoe zij het beste kunnen worden ingezet.
Voor een snel groeiende startup is Duitsland als grootste land van Europa een aanlokkelijke markt. Maar zelfs wie het wijze advies volgt om hiervoor ‘een Duitser’ in dienst te nemen, kan onderweg nog op veel plekken struikelen.
Gwendolyn Behnke (foto midden) van camperdeelplatform Goboony uit Utrecht, Lena Derenbach van campingplatform Campspace uit Haarlem en Wolfgang Ecklebe van duurzame ijsjesfabrikant The Nice Company uit Amsterdam hebben ruime ervaring als country manager Duitsland bij verschillende bedrijven.
Regelmatig delen ze hun successen maar ook hun frustraties met elkaar, want als ‘buitenlander’ in een Nederlandse startup kan je aardig alleen staan.
Deze 11 lessen trekken ze uit ruim tien jaar ervaring binnen de Nederlandse startupwereld.