Hoe doe ik marktonderzoek? "Is daar wel een markt voor?"
Je hebt een goed idee voor een nieuw product of een nieuwe dienst. Natuurlijk ben je zelf helemaal overtuigd van het nut en de noodzaak ervan, maar is de markt dat ook? Oftewel, hoe kijken anderen tegen jouw ideeën aan en is er markt voor? Om daarachter te komen, is het belangrijk om marktonderzoek te doen.
Auteur: Kim Loohuis (MKB Servidedesk).
Met een marktonderzoek breng je de markt voor jouw nieuwe product of dienst in kaart. Je kijkt naar wie je klanten zijn, waar hun behoefte ligt en waar ze zich bevinden. Daarnaast is het belangrijk om in kaart te brengen welke concurrenten er in de markt aanwezig zijn en wat zij precies doen. Als je dat weet, kun je ook bepalen hoe je je van hen kunt onderscheiden. Een marktonderzoek bestaat uit verschillende delen:
Brancheonderzoek
Een brancheonderzoek geeft je inzicht in de ontwikkeling in de branche waarin je je begeeft. Het zegt veel over de haalbaarheid van je idee, product of dienst. Belangrijke vragen in een brancheonderzoek zijn bijvoorbeeld: ‘wat is de gemiddelde omzet?’, ‘wie zijn de belangrijkste spelers?’ en ‘wat zijn de trends en ontwikkelingen in de branche?’. Informatie over je branche kun je onder meer vinden bij de Kamer van Koophandel, het CBS en het Economisch Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf.
Klantenonderzoek
Met een klantenonderzoek maak je een analyse van je toekomstige klanten en hoe je ze bereikt. Met die informatie weet je hoe en waar je je klanten moet gaan benaderen. Belangrijke vragen in dit onderzoek zijn bijvoorbeeld: ‘welke klanten nemen je product of dienst af?’, ‘wat is de frequentie waarmee zij de dienst of het product afnemen?’ en ‘waarom nemen ze het af?’. Informatie over je doelgroep kun je vaak op internet vinden, bij het CBS of het Sociaal Cultureel Planbureau.
Concurrentieonderzoek
Als je weet wat je concurrenten doen, kun je bepalen hoe je je kunt onderscheiden. Daarom is het belangrijk om in kaart te brengen wie je concurrenten zijn. Die informatie kun je vinden in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Belangrijke vragen in deze analyse zijn bijvoorbeeld: ‘op welke doelgroep richt je concurrent zich?’, ‘welke producten of diensten bieden zij aan?’ en ‘hoe is hun prijsstellig en hoe maken ze reclame?’.
SWOT-analyse
Een van de extra onderdelen die je aan een marktonderzoek kunt toevoegen, is de SWOT-analyse. Met behulp van deze analyse kun je er achter komen wat jouw sterke en zwakke kanten zijn in de markt.
Lees het artikel verder bij MKB Servicedesk voor methodes en aanpak.