Het succes van een startup staat of valt bij heldere merkcommunicatie
Photo (c) Getty Images
Een strategisch communicatiebeleid behoort voor veel startende bedrijven niet direct tot de prioriteiten. Toch is het vestigen en uitbouwen van een sterk merk cruciaal voor de overlevingskansen van startups, blijkt uit een recente studie van de Erasmus Universiteit. Dat vergt maatwerk, want in bestaand onderzoek worden startups te vaak worden beschouwd als een homogene groep.
De omvang van de wereldwijde startupeconomie is vergelijkbaar met het bbp van een gemiddelde G7-economie. Ondanks die grote economische impact kennen startups een relatief hoog mislukkingspercentage.
Er is dan ook nog een wereld te winnen in de levensvatbaarheid van startups. Al benadrukken de Rotterdamse onderzoekers in hun studie dat er niet een one-size-fits-all-remedie bestaat.
Kwetsbaarheid van startups
Van alle Nederlandse startups blijkt uiteindelijk maar 40 procent levensvatbaar. Ook als een onderneming eenmaal in de groeifase is beland blijven er genoeg uitdagingen over. In het begin is alles nog nieuw en dat maakt startups kwetsbaar. Een goede merkcommunicatie – de branding – vergroot de overlevingskans.
De onderzoekers benadrukken dat ‘branding’ ook voor kleine, startende bedrijven van levensbelang is. Ze beschikken over minder financiële middelen, hebben nog geen (goede) reputatie kunnen opbouwen en zijn relatief vaak actief in dynamische, kwetsbare markten.
In de opstartfase gaat bijna alle aandacht naar financiële en operationele kwesties. De onderzoekers voerden uitgebreide gesprekken met 15 startup- en scaleup-merken, met als hoofdvraag: hoe kun je als startup het best een samenhangende merkopbouw vormgeven?
Verschillende fases
Vanaf het begin zijn startups – vaak onbewust – al wel bezig met het opbouwen van een merk. Uit bestaand onderzoek blijken er veel vaste patronen te zitten in de verschillende groeifases van startups en scaleups bij het bouwen van een merk. Toch gaat bestaand onderzoek te veel uit van startups als één homogene groep, aldus de Rotterdamse wetenschappers, waardoor de gepresenteerde oplossingen vaak te eendimensionaal zijn.
Met deze studie hopen de onderzoekers bij te dragen aan een breder perspectief op de aanpak van strategische merkcommunicatie in startende ondernemingen.