Overslaan en naar de inhoud gaan
offerte

10 tips voor succesvolle offertetrajecten

De offerte is het beginpunt van een potentiële, nieuwe opdracht. Maar veel bedrijven laten onnodig kansen liggen in het offertetraject. Hoe vergroot je de succesratio van je offertes? Lees deze 10 tips voor succesvolle offertetrajecten.

Te weinig aandacht voor de offerte

Nieuwe opdrachten zijn cruciaal voor de continuïteit en groei van je bedrijf. Maar de praktijk is dat het meestal hectisch is op de werkvloer, zeker bij creatieve bureaus. In die hectiek krijgen offertes vaak niet de aandacht die ze verdienen, waardoor nieuwe opdrachten onnodig verloren gaan. Om een paar veelvoorkomende problemen te noemen: een onduidelijke opzet, een inconsistente lay-out, inhoudelijke onduidelijkheden en het uitblijven van opvolging. Herkenbaar? Dan zul je veel hebben aan de volgende 10 tips voor een succesvol offertetraject. Met een slimmere aanpak haal je makkelijk meer rendement uit je offertes.

Denk van tevoren na over de opbouw van je offerte. Bijvoorbeeld:

I. Inleiding Beschrijf in het kort de aanleiding voor de opdracht en verwijs naar eerder klantcontact.

II. Klantvraag Verwoord duidelijk de vraag van de klant.

III. Doel Omschrijf kernachtig wat het doel is van de opdracht en wat de gewenste situatie is na de opdracht. 

IV. Oplossing Omschrijf jouw oplossing en leg uit waarom jouw aanpak de beste is.

V. Uitvoering en voorwaarden Werk uit hoe en wanneer je de opdracht gaat uitvoeren en welke voorwaarden er gelden voor zowel jou als de opdrachtgever. 

VI. Prijsopgave Geef duidelijkheid over de (deel)projectprijs of over het uurtarief. Vermeld ook hoe lang het aanbod geldig is.

VII. Afsluiting Bedank de prospect voor de geboden kans. Je kunt jezelf nog profileren door te wijzen op relevante ervaring, skills en eerdere successen. Verzoek de klant om akkoord te geven op de offerte.